Šodienas evaņģēlijs mums liek raudzīties uz vainīgā jeb grēkāža meklēšanas postošo principu. Augstais priesteris Kajafa, politisko baiļu apmāts, paziņoja, ka viena cilvēka – Jēzus – nogalināšana izglābs jūdu tautu. Viņš uzskatīja, ka nevainīga cilvēka nāve ir tā vērta, lai saglabātu politiski trauslo mieru ar Romu. Tomēr Kajafas neprātīgo nodomu Dievs ar sava Dēla nāvi un Augšāmcelšanos pārvērta par visas cilvēces pestīšanas notikumu. Taču vispirms noskaidrosim, kas ir grēkāzis.
Grēkāzis jūdu tautas vēsturē jau izsenis ir bijis visnotaļ savāds tēls. Trešajā Mozus grāmatā1 mēs varam atrast liecību par savādu rituālu, kurā par tautas grēkiem tika upurēti divi āži, – vienu nokāva kā grēka upuri Dievam, bet otru kā izlīgumu par tautas grēkiem padzina tuksnesī Azazēlam. Proti, priesteris uzlika uz šī āža galvas roku un tā simboliski pārcēla uz to visas tautas grēkus un pārkāpumus. Te rodas jautājums, kas ir šis Azazēls? Tas ir ļauns gars jeb dēmons, kas mitinās tuksnesī. Tad nu viņam tika aizsūtīts āzis, kopā ar tam uzkrautajiem tautas grēkiem. Kā ir rakstīts: “Lai norīkots vīrs to aizdzen tuksnesī. Lai āzis nes visas viņu vainas uz tuksnešu zemi, lai āzi aiztrenc tuksnesī!” Citiem vārdiem, tika izraudzīts āzis un norīkots vīrs, kas šo vainām apkrauto nevainīgo dzīvnieku patrieca pie velna.